Goede afspraken maken goede vrienden
De flexibiliteit van thuiswerken brengt inderdaad enkele aandachtspunten mee. Omdat telewerkers min of meer zelf hun werktijden bepalen, kan het lastiger zijn om bepaalde zaken te bespreken. Om telewerken vlot te introduceren in je bedrijf, reiken we je een stappenplan aan.
Je houdt je werkorganisatie het best grondig tegen het licht. Om te voorkomen dat telewerkers als eilandjes op zich werken, winnen activiteiten als planningsvergaderingen, teambuildingactiviteiten en bedrijfsfeestjes aan belang. Daar zouden de telewerkers wel present voor moeten tekenen. Daarnaast vergt het vertrouwen van beide partijen om succes te boeken. Pas als je een zeer open cultuur van leidinggeven hanteert, de medewerker voldoende autonomie geniet, de leidinggevende stuurt op resultaten in plaats van input geniet je ten volle van de voordelen van thuiswerken.
Geen verplaatsing is de beste verplaatsing
Structureel telewerk heeft een positieve impact op de fileproblematiek. Elke dag dat er een extra werknemer thuis aan de slag is, is immers een dag waarop er minder auto’s op de weg zijn. Dat levert niet enkel tijdswinst op voor de telewerkende medewerker, maar ook voor de andere werknemers: zij zullen minder last hebben van files.
Bij SD Worx manen we onze medewerkers aan om kritisch na te denken over hun woon-werkverkeer. Zijn er workshops, vergaderingen of ontmoetingen met klanten gepland? Dan komen ze naar kantoor. Is dat niet het geval, dan kunnen ze gewoon van thuis uit werken in overleg met hun leidinggevende.
Betere work-lifebalans en aantrekkelijker imago
Thuiswerk zorgt vaak ook voor een betere balans tussen werktijd en privéleven. Zo kunnen ouders hun kinderen makkelijker zelf naar school brengen en ze weer afhalen, bijvoorbeeld. Het gevoel van zelf de touwtjes in handen te hebben, zorgt bovendien voor een hogere betrokkenheid van je medewerkers bij je organisatie. En geëngageerde werknemers betekenen alleen maar goed nieuws voor zowel productiviteit, klantenrelaties als sfeer.
Dat ondervinden we zelf ook. Onze medewerkers stellen het op prijs dat ze kunnen telewerken en zijn geëngageerder. Ze zijn minder ziek en het helpt ons als bedrijf om talent aan te trekken en aan boord te houden.