De juiste medewerkers vinden én houden is niet gemakkelijk. De tijd dat je uit een massa kandidaten die ene medewerker kon selecteren die perfect past binnen het organigram, is al lang voorbij. Door je bedrijf aantrekkelijk te profileren kiezen de weinige kandidaten uit alle mogelijke werkgevers wellicht jouw organisatie. Deze tips helpen je de harten en geesten te veroveren als employer of choice van je aanstaande werknemers.
Vandaag de dag heeft elke waardevolle kandidaat een beeld van je organisatie voor hij de deur bij je binnenstapt voor een sollicitatiegesprek. Je website, social media, gesprekken met familie, vrienden of kennissen… allemaal kunnen ze bijdragen tot de beeldvorming rond jou als werkgever. Uiteraard kun je zelf ook actief werken aan je employer branding. Een absolute must als je bovenaan het lijstje wilt komen te staan van talent op zoek naar een aantrekkelijke job.
Maak alvast werk van deze 4 tips:
1. Werk een ‘employer value proposition’ uit
Om eruit te springen als organisatie moet je in de praktijk ook doen wat je zegt. Het moet glashelder zijn voor alle medewerkers waar je bedrijf voor staat, wat de missie is waaraan ze elke dag meewerken. En dat moet voelbaar zijn in elk aspect van de job. Een ‘employer value proposition’ helpt dat mogelijk maken.
Hoe? Door te omschrijven hoe je organisatie gepercipieerd wil worden door je werknemers. En dat is een verhaal van geven en nemen: wat worden medewerkers verondersteld bij te dragen en wat krijgen ze ervoor in de plaats? Zo kan de ‘employer value proposition’ (EVP) worden gezien als het aanbod waarop employer branding steunt.
Concreet betekent dit voor je hr-afdeling dat de employer value proposition doorgetrokken moet worden in alle hr-processen. Stel dat duurzaamheid een element is van de bedrijfsstrategie, dan dient je loonbeleid ook duurzame elementen te bevatten (zie tip 3), zoals een mobiliteitsbudget.
Een heldere, unieke en relevante EVP ontwikkelen kost tijd en moeite, maar je krijgt er veel voor terug. Zo zul je al snel de impact merken op aantrekken en behouden van medewerkers, krijgt je hr-agenda een betere focus en kan het dienen als bindmiddel voor een team werknemers om hun engagement en betrokkenheid te stimuleren.
Ikea zet in zijn employer value proposition bijvoorbeeld sterk in op diversiteit. ‘To be one of us, you’ve got to be yourself’. Als bedrijf in de retail beschouwt Ikea elke klant als een potentiële werknemer, en omgekeerd. De initiatieven op het vlak van diversiteit zijn daarom nauw verbonden met de lokale gemeenschap. Ook bij rekrutering ijvert Ikea ervoor dat de kandidatenpool een afspiegeling is van de diversiteit van de gemeenschap waarbinnen de winkel actief is.