1. Home>
  2. Nieuws & inspiratie>
  3. Aanwerving en selectie>
wink

Met deze tips word je een employer of choice

De juiste medewerkers vinden én houden is niet gemakkelijk. De tijd dat je uit een massa kandidaten die ene medewerker kon selecteren die perfect past binnen het organigram, is al lang voorbij. Door je bedrijf aantrekkelijk te profileren kiezen de weinige kandidaten uit alle mogelijke werkgevers wellicht jouw organisatie. Deze tips helpen je de harten en geesten te veroveren als employer of choice van je aanstaande werknemers.

Vandaag de dag heeft elke waardevolle kandidaat een beeld van je organisatie voor hij de deur bij je binnenstapt voor een sollicitatiegesprek. Je website, social media, gesprekken met familie, vrienden of kennissen… allemaal kunnen ze bijdragen tot de beeldvorming rond jou als werkgever. Uiteraard kun je zelf ook actief werken aan je employer branding. Een absolute must als je bovenaan het lijstje wilt komen te staan van talent op zoek naar een aantrekkelijke job.

Maak alvast werk van deze 4 tips:

 

1. Werk een ‘employer value proposition’ uit

Om eruit te springen als organisatie moet je in de praktijk ook doen wat je zegt. Het moet glashelder zijn voor alle medewerkers waar je bedrijf voor staat, wat de missie is waaraan ze elke dag meewerken. En dat moet voelbaar zijn in elk aspect van de job. Een ‘employer value proposition’ helpt dat mogelijk maken.

Hoe? Door te omschrijven hoe je organisatie gepercipieerd wil worden door je werknemers. En dat is een verhaal van geven en nemen: wat worden medewerkers verondersteld bij te dragen en wat krijgen ze ervoor in de plaats? Zo kan de ‘employer value proposition’ (EVP) worden gezien als het aanbod waarop employer branding steunt.

Concreet betekent dit voor je hr-afdeling dat de employer value proposition doorgetrokken moet worden in alle hr-processen. Stel dat duurzaamheid een element is van de bedrijfsstrategie, dan dient je loonbeleid ook duurzame elementen te bevatten (zie tip 3), zoals een mobiliteitsbudget.

Een heldere, unieke en relevante EVP ontwikkelen kost tijd en moeite, maar je krijgt er veel voor terug. Zo zul je al snel de impact merken op aantrekken en behouden van medewerkers, krijgt je hr-agenda een betere focus en kan het dienen als bindmiddel voor een team werknemers om hun engagement en betrokkenheid te stimuleren.

Ikea zet in zijn employer value proposition bijvoorbeeld sterk in op diversiteit. ‘To be one of us, you’ve got to be yourself’. Als bedrijf in de retail beschouwt Ikea elke klant als een potentiële werknemer, en omgekeerd. De initiatieven op het vlak van diversiteit zijn daarom nauw verbonden met de lokale gemeenschap. Ook bij rekrutering ijvert Ikea ervoor dat de kandidatenpool een afspiegeling is van de diversiteit van de gemeenschap waarbinnen de winkel actief is.

    Zelf een succesvolle employer value proposition uitwerken

    • Maak gebruik van alle beschikbare data (engagement surveys, onboarding- en exitgesprekken, cijfers over in- en uitstroom…) en tracht trends en thema’s bloot te leggen. Minstens even belangrijk zijn de opmerkingen van medewerkers zelf: die vormen de context voor de cijfers.
    • Ga in gesprek met alle relevante stakeholders samen (management, hr, marketing, medewerkers en kandidaten). Aan de hand van interviews worden de thema’s die bepaald zijn uitgediept.
    • Schrijf een EVP uit op basis van de verzamelde informatie. Bepaal ook welke domeinen de belangrijkste zijn om de dit te ondersteunen (bijvoorbeeld work-life balance of doorgroeimogelijkheden).
    • Verspreid de EVP in alle mogelijke stadia van de werknemerbeleving. Zorg ook dat de EVP onderdeel wordt van medewerkersbevragingen.

      2. Hebt je al aan flexibel verlonen gedacht?

      Flexibel verlonen is een thema dat leeft bij werknemers. Het bewijs: van de Belgische werknemers wil 65% graag zijn loonpakket deels zelf kunnen samenstellen. Een schril contrast met de praktijk. Voorlopig biedt slechts 8% van de Belgische bedrijven hun medewerkers die mogelijkheid. En daar ligt voor veel ondernemingen een kans om het verschil te helpen maken als employer of choice.

      Je bedrijfsimago krijgt door flexibel verlonen immers een flinke boost. Organisaties die flexibel verlonen al omarmd hebben, worden gezien als succesvol en innovatief. Meer nog, de intentie om van job te veranderen daalt van 25 naar 20% bij organisaties die flexibel verlonen, in vergelijking met werkgevers die ‘van bovenaf’ het loonpakket samenstellen. Ook de verzuimcijfers worden beïnvloed door deze verloningsvorm die inzet op autonomie en keuzevrijheid.

        “Als SD Worx vinden we het heel belangrijk om zowel een resultaat- als mensgerichte organisatie te zijn. Binnen een professionele context gaan we voor resultaten, maar we trachten nooit het menselijke uit het oog te verliezen: flexibiliteit, groeikansen, een goeie sfeer onder de collega’s, af en toe een kleine festiviteit… Er zijn veel manieren waarop dat menselijke aspect vorm kan krijgen.

        Tegelijk willen we ook alle leeftijden aanspreken. Het Flex Income PlanTM, onze oplossing voor flexibel verlonen, is een goed voorbeeld. Het feit dat medewerkers, ongeacht van welke generatie ze zijn, zelf keuzes kúnnen maken, heeft een grote impact en wordt heel goed onthaald.”

        Cathy Geerts, HR Director bij SD Worx België

          3. Zet in op duurzaamheid

          Meer en meer bedrijven worden zich bewust van de impact die ze hebben op milieu en maatschappij. Duurzaamheid vindt dan ook zijn weg naar mission statements en strategische doelstellingen. Tegelijk is het een term die vele ladingen kan dekken: een groener bedrijfswagenpark, work-life balance (incl. thuiswerk), duurzaam loopbaanbeleid (op een flexibele manier langer en gemotiveerd aan het werk), mobiliteit stimuleren (om de talenten van medewerkers zoveel mogelijk in te zetten en ontwikkeling te stimuleren)… Het zijn maar enkele voorbeelden waarop HR kan inhaken op de duurzame doelstellingen van uw organisatie. Zeker als de werknemer of kandidaat keuzevrijheid krijgt om zelf te kiezen voor of gebruik te maken van een duurzaam voordeel.

          Een mobiliteitsbudget is een budget op maat van de werknemer, die het spendeert aan een reeks vervoersmiddelen die aansluiten bij zijn persoonlijke keuzes en noden. Bied mensen die in de stad wonen een fietsvergoeding of een goedkoop tramabonnement aan, en de kans wordt veel groter dat ze hun bedrijfswagen aan de kant laten.

            “Dat medewerkers open staan voor veranderingen in hun mobiliteit zagen we ook toen we het Flex Income PlanTM bij SD Worx invoerden. Maar liefst 1 op 5 van onze collega’s koos voor een andere, vaak kleinere, bedrijfswagen. We kregen meer dan 100 aanvragen voor fietsvergoedingen en ook abonnementen voor het openbaar vervoer bleken in trek te zijn.”

            Cathy Geerts, HR Director bij SD Worx België

              4. Maak werk van een ‘ambassadeursplan’

              Echte ambassadeurs, medewerkers die spontaan buiten de bedrijfsmuren enthousiast over je organisatie vertellen, zijn goud waard. Ze zijn geëngageerd, en zijn zo wel drie tevreden werknemers waard. Toch wandelen ze niet zomaar binnen in je bedrijf. Je moet wel degelijk actie ondernemen om medewerkers tot op dat niveau te tillen.

              Uit onderzoek blijkt dat – opnieuw – een duidelijke, aantrekkelijke missie, visie en strategie een belangrijke motor zijn. Weet iedereen waar de onderneming naar toe wil? Waarom, en hoe dat in de praktijk gebeurt? Ook de cultuur die in uw organisatie heerst, is sterk bepalend. Geven de leidinggevenden het goede voorbeeld, krijgen werknemers een mate van autonomie om tot resultaten te komen, worden medewerkers gestimuleerd om hun sterktes en interesses te ontplooien?

              Dat laatste kan zich ook doorzetten in groeimogelijkheden, een derde grote stimulus voor ambassadeurs. Op hun beurt kunnen zij zorgen voor groei in de perceptie van je organisatie als aantrekkelijke werkgever.

              Flexibel verlonen : is je organisatie er klaar voor?

              Daarmee vertaal je alle extralegale loonvoordelen van je werknemer naar één totaalbudget dat hij kan spenderen aan mobiliteit, maar ook aan tools om mobiel te werken (smartphone, tablet, internetverbinding thuis …), extralegale vakantiedagen, aanvullende verzekeringen enzovoort.

              Op je loonkosten heeft het principe geen enkele impact: het is een budgetneutrale oplossing. Toch is ze juridisch volledig waterdicht en straalt het principe van de vrije beslissingsbevoegdheid positief af op de tevredenheid van je werknemers. Zij kunnen immers een voordelenpakket op maat samenstellen dat naadloos aansluit bij hun persoonlijke behoeften. Zo maak je ongetwijfeld het verschil met je concurrenten.

                Een gepersonaliseerd loonpakket als innovatief HR-instrument

                Over het hoe en waarom van flexibel verlonen

                  Download het e-book
                  Peter Beeusaert

                  Peter Beeusaert

                  HR Consultant

                  Peter heeft een Master in Arbeids- & Organisatiepsychologie. Sinds 2005 is hij actief als HR Consultant voor diverse bedrijven en sectoren. Zijn jarenlange ervaring omtrent thema's als performance management, motivation management, leadership en HR strategie, maken hem de specialist die hij vandaag is. Naast zijn passie voor het ‘motivationele’ heeft Peter ook zijn passie voor ‘data’ geïntegreerd in zijn job. Zo maakt hij deel uit van het data consultancy team waarbij klanten begeleid worden in het opzetten en uitvoeren van een hr beleid ondersteund door data gedreven inzichten en voorspellingen.